Deși mulți șoferi uită acest aspect, tractarea unui autovehicul pe drumurile naționale este reglementată prin lege. Legea impune obligația de a evacua cât mai rapid zona carosabilă în cazul în care te afli în până cu mașina sau nu poți duce mai departe remorcă. Prin urmare, este important să fii mereu pregătit pentru astfel de situații. De asemenea, legea prevede semnalizarea autovehiculului în față și în spate pe timp de noapte, chiar dacă sistemul de iluminare al mașinii ce necesită tractare este defect.
Dacă nu sunteți în măsură să scoateți mașina de pe carosabil și nici să o duceți lângă bordură, sunteți obligat să aveți amplasate în față și în spatele mașinii triunghiuri reflectorizante, pe lângă sistemele de iluminare de avarie. Acestea trebuie poziționate la o distanță de cel puțin 30 de metri. În cazul în care luminile de avarie nu funcționează, trebuie să aveți la îndemână o lanternă portabilă cu lumina intermitentă de culoare galbenă, care trebuie amplasată în spatele autovehiculului.
Conform Codului Rutier, este prevăzut cine și cum poate asigura tractarea autovehiculelor care au rămas în pană. Doar firmele specializate în tractare auto sunt autorizate să remorcheze alte autovehicule cu masă mai mare decât a lor, în timp ce alți șoferi nu au voie să facă acest lucru. Remorcarea se poate efectua prin intermediul unei bare rigide metalice care nu trebuie să depășească patru metri, sau, dacă sistemul de direcție și frână funcționează corect, se poate utiliza o legătură flexibilă, însă această trebuie să fie omologată și să nu depășească 3-5 metri.
Indiferent de sistemul folosit la tractare, acesta trebuie să fie cuplat la elementele constructive special create în acest scop de către constructorul autovehiculului.
Legislația rutieră cu privire la tractarea pe drumurile publice
(1) Remorcarea unui autovehicul se face cu respectarea următoarelor reguli:
a) conducătorii autovehiculelor trăgător şi, respectiv, remorcat trebuie să posede permise de conducere valabile pentru categoriile din care face parte fiecare dintre autovehicule;
b) autovehiculul trăgător să nu remorcheze un autovehicul mai greu decât masa lui proprie, cu excepţia cazului când remorcarea se efectuează de către un autovehicul destinat special depanării;
c) remorcarea trebuie să se realizeze prin intermediul unei bare metalice în lungime de cel mult 4 m. Autoturismul ale cărui mecanism de direcţie şi sistem de frânare nu sunt defecte poate fi remorcat cu o legătură flexibilă omologată, în lungime de 3-5 m. Bara sau legătura flexibilă trebuie fixată la elementele de remorcare cu care sunt prevăzute autovehiculele;
d) conducătorul autovehiculului remorcat este obligat să semnalizeze corespunzător semnalelor efectuate de conducătorul autovehiculului trăgător. Atunci când sistemul de iluminare şi semnalizare nu funcţionează, este interzisă remorcarea acestuia pe timpul nopţii şi în condiţii de vizibilitate redusă, iar ziua poate fi remorcat dacă pe partea din spate are aplicate inscripţia „Fără semnalizare”, precum şi indicatorul „Alte pericole”.
(2) Dacă remorcarea se realizează prin suspendarea cu o macara sau sprijinirea pe o platformă de remorcare a părţii din faţă a autovehiculului remorcat, atunci în acesta nu trebuie să se afle nicio persoană.
(3) Se interzice remorcarea unui autovehicul cu două roţi, cu sau fără ataş, a autovehiculului al cărui sistem de direcţie nu funcţionează sau care nu este înmatriculat ori înregistrat sau când drumul este acoperit cu polei, gheaţă ori zăpadă. Se interzice şi remorcarea a două sau mai multe autovehicule, a căruţelor, a vehiculelor care în mod normal sunt trase sau împinse cu mâna ori a utilajelor agricole.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), se permite remorcarea unui autovehicul al cărui sistem de direcţie nu funcţionează numai în cazul când remorcarea se realizează prin suspendarea roţilor directoare ale autovehiculului remorcat cu o macara sau sprijinirea roţilor directoare ale autovehiculului remorcat pe o platformă de remorcare.
(5) Conducătorul poate împinge sau tracta, cu propriul autovehicul, în situaţii deosebite, pe distanţe scurte, un alt automobil pentru a-i pune motorul în funcţiune sau pentru a efectua scurte manevre, fără a pune în pericol siguranţa deplasării celorlalţi participanţi la trafic.
Vă recomandăm să țineți cont de aceste recomandări și de prevederile legale! Drumuri bune!